Färglad, härlig design!



verner panton collage
Verner panton är mest känd för Pantonstolen som är gjort i ett enda plaststycke. Även för mig är det den stolen jag tänker på när jag hör Panton men han gjorde även tapter. Verner var en färgstark person och utbildade sig på Konstakademin i Köpenhamn och har arbetat med Arne Jakobsen innan han startade sitt eget ritkontor 1955. Även om han var i från Danmark så bröt han tidigt med det typiska scandinaviska stilen utan började istället exprimentera med färgstark, geometrisk, futurisktisk formgivning och har vunnit flera priser för sina verk.


Verer panton produkter design


Lite roligt att Verner Panton, Arne Jakobsen och Hans Wegner jobbade/ hade kontakt med varandra redan på 50-talet och nu känns deras design mer aktuell än någonsin.

Bilder Verner Panton - eget kollage



Kommentarer
Postat av: LInda

Visst är det härlig design, jag älskar verkligen Vernon Panton, min favorit är inte bara stolen utan även Flowerpot lampan! Den ligger på min önskelista:)

2011-01-05 @ 18:09:47
URL: http://innovationochinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0